Dáváte si každý rok novoroční předsevzetí? A taky se vám stane, že je po pár týdnech nadšení přestanete dodržovat, až se nakonec všechno vrátí do starých kolejí? Pojďte si letos slíbit, že stanovených cílů skutečně dosáhnete. Jak na to?

 Novoroční předsevzetí

Jak si stanovit reálná novoroční předsevzetí?

Příchod nového roku je ideálním obdobím v roce, kdy zavést účinné kroky k nastartování pozitivní životní změny. Už při samotném sestavování novoročních předsevzetí ale řada z nás dělá základní chyby, kvůli kterým se pak vize nemohou splnit.

Než si proto na list papíru napíšete seznam přání, které v novém roce chcete přeměnit na skutečnost, myslete na to, aby novoroční předsevzetí byla:

  • Specifická – čím konkrétnější předsevzetí, tím snadněji se bude plnit. Takže na místo „letos konečně zhubnu“ napište např. „během roku 2020 zhubnu 12 kilo“
  • Měřitelná – jak změříte, že jste cíle dosáhli? Zapište si stav „před a po“ – ať už se jedná o ušetřené peníze, váhu, počet přečtených knih nebo množství uvařených receptů. Velmi motivující je třeba tabulka vyvěšená na ledničce.
  • Akceptovaná – opravdu chcete daného cíle dosáhnout? Napište si jen taková předsevzetí, která pro vás z hloubi duše mají velký smysl. Jinak si najdete vždycky něco lepšího na práci, než je jejich dodržování.
  • Reálná – platí, že méně je více. Nedávejte si takové cíle, které se splnit téměř nedají, nebo jen velmi těžko. Raději si ukusujte menší sousta, které postupně můžete navyšovat. Takže žádné „vydělám milion“, ale např. „v prvním kvartálu roku 2020 zvýším svůj příjem o 10 %“.
  • Časově ohraničená – rok je velmi dlouhé období. Rozsekejte ho proto na několik dílčích částí (měsíce, týdny), během kterých se k vysněnému cíli budete více přibližovat – „každý měsíc zhubnu jedno kilo“.

4 nejčastější novoroční předsevzetí a jak je dodržet 

„Vydělám více peněz.“

Toto předsevzetí se objevuje na novoročním seznamu velmi často. Způsobů, jak vydělat více peněz, je hned několik. Zajdete za svým šéfem a poprosit ho o zvýšení platu. Ke stávajícímu zaměstnání přiberete ještě další „melouch“. Nebo na to jděte z opačné strany – najděte si šikovné způsoby, jak ušetřit.

Šetřit peníze nutně neznamená, že se začnete omezovat ve všech aspektech života. Daleko účinnější je zaznamenat si přehled svých příjmů a výdajů. Zkuste si po dobu jednoho měsíce zapisovat, za co přesně utrácíte peníze. Po třiceti dnech si projděte, za jaké položky jste zaplatili nejvíce a promyslete, jak tyto výdaje seškrtat.

Tip od VratnéPeníze.cz:

  1. Sestavte si rodinný rozpočet. Napoví vám, na čem ušetřit.
  2. Dlouhodobé plánování a revize výdajů pomohou ušetřit až 3 tisíce korun měsíčně. Jak? 

    „Začnu jíst zdravě a zhubnu.“

Další evergreen, který každý rok okupuje první příčky v seznamech novoročních předsevzetí, a to hlavně u ženské části populace. Jak už je zmíněno výše, nejprve si stanovte reálné, měřitelné a časově ohraničené cíle (např. v lednu zhubnu 1 kilo, v únoru vynechám masné výrobky, v březnu zahájím jarní očistu apod.).

K jednotlivým cílům si něco nastudujte. Poradí vám i výživový poradce nebo fitness trenér. Zmapujte dosavadní stav vaší ledničky a spíže. Nezdravé potraviny – polotovary s množstvím aditiv, sladkosti, křupky a další neřesti nahraďte zdravější alternativou. Naplánujte si dopředu týdenní jídelníček a snažte si podle něj vařit sami. Tak budete s jistotou vědět, co přesně konzumujete.

Doma byste měli mít po ruce základní potraviny – obiloviny (celozrnná rýže, obilné vločky apod.) a luštěniny (fazole, čočka, cizrna, hrách, sója), ze kterých si snadno připravíte základ hlavního jídla. Jednou až dvakrát týdně zajděte do obchodu pro čerstvé potraviny – ovoce, zelenina, maso a mléčné výrobky – kterými tento základ doplníte. Vyhnete se tak impulsivním nákupům nepotřebného jídla a plýtvání potravin. Neztratí se ani doplňky stravy, vitamíny a minerály pro vaše zdraví, které koupíte výhodně na Pilulka.cz a Prozdravi.cz.

Tip od VratnéPeníze.cz:

Při plánování jídla dopředu ušetříte čas i peníze. Jak naplánovat týdenní jídelníček?

„Budu více sportovat“.

Opět si stanovte reálné cíle – např. dvakrát týdně zajdu do posilovny, jednou týdně na jógu a o víkendu vezmu rodinu na pěší výlet. Pokud už nějaké fitness centrum, bazén nebo jógové studio navštěvujete, zkuste se v novém roce „hecnout“ k lepším výkonům – např. zvednu o 20 kg více na leg pressu, uplavu bazén/uběhnu 250 metrů pod jednu minutu, naučím se stojku. Zaznamenávejte si cestu k vysněným cílům do sportovního diáře a nenechte se odradit případnými prvními neúspěchy.

Tip od VratnéPeníze.cz:

Začátečníky i pokročilé sportovní nadšence určitě namotivuje i nové sportovní oblečení a vybavení na sport, které seženete třeba na inSPORTline.cz, Sportobchod.cz nebo Lypo.cz.

„Začnu číst víc knížek.“

Čtení knížek nás určitě obohatí o mnoho více než bezúčelné projíždění sociálních sítí nebo koukání na seriály v televizi. Naplánujte si dopředu, kolik knížek byste v novém roce rádi přečetli (co takhle jedna knížka za dva týdny?), a pomalu si je začněte shánět. Pořiďte si členství v knihovně nebo využijte povánoční výprodeje v knihkupectví – např. na KnihyDobrovsky.cz, Booktook.cz či SmartPress.cz.

Tip od VratnéPeníze.cz:

Trávíte hodně času v autě? Zabrouzdejte do e-shopu Audiotéka.cz, kde si vyberete skvělé audioknihy, které vám cestování zpříjemní. A ještě se vám při každém nákupu vrátí až 7,5 % z ceny nákupu zpět na váš účet!

Jaká novoroční předsevzetí si letos dáváte vy? A co vám pomáhá je dodržet? Napište nám do komentářů!